OVER ROYAL ENFIELD

HET BEDRIJF

MotoMondo
Wij als MotoMondo zijn vereerd om het merk Royal Enfield in de gehele Benelux te mogen vertegenwoordigen. MotoMondo is reeds jaren actief in de motorbranche en wij beschikken over alle faciliteiten om u als klant maar ook de dealer optimaal te bedienen. Laat u verleiden door de historie van Royal Enfield en geniet van de unieke beleving!

Royal Enfield since 1901

1891

In november 1891 kopen ondernemers Bob Walker Smith en Albert Eadie George Townsend & Co. van Hunt End, Redditch. Townsend’s is een gerespecteerde naaldenfabrikant van bijna 50 jaar oud die onlangs is begonnen met de productie van fietsen.

1893

Het duo wint een contract voor de levering van precisieonderdelen aan de Royal Small Arms Factory van Enfield, Middlesex. Om deze prestigieuze opdracht te vieren, geven ze hun onderneming de naam Enfield Manufacturing Company Ltd. en noemen ze hun eerste door Bob Walker Smith ontworpen fiets, de Enfield. Het jaar daarop worden hun fietsen omgedoopt tot Royal Enfields en wordt het handelsmerk ‘Made Like A Gun’ geïntroduceerd.

1898

Bob Walker Smith ontwerpt het eerste gemotoriseerde voertuig van het bedrijf. Het staat bekend als een vierwieler, is opgebouwd rond twee stevige fietsframes en maakt gebruik van een eigen 1 1/2 pk De Dion-motor. Het bedrijf maakt zijn handelsnaam af als The Enfield Cycle Co. Ltd., een naam die het de volgende 70 jaar zal gebruiken.

1900

Royal Enfield neemt voor het eerst deel aan de autosport als één van zijn vierwielers de openbare 1000 Mile Trial ingaat. Na een martelende cross-country route van Londen naar Edinburgh en terug, weet het evenement het Britse publiek te overtuigen van de levensvatbaarheid van het gemotoriseerde vervoer.

1901

De eerste Royal Enfield motorfiets wordt geproduceerd. Ontworpen door Bob Walker Smith en de Fransman Jules Gotiet, heeft hij een 1 1/2 pk Minerva motor gemonteerd voor het balhoofd. Het achterwiel wordt aangedreven door een lange riem van ongelooide huid.

1909

De eerste V-twin van Royal Enfield, met een 297 cc Swiss-made Motosacoche motor, wordt gelanceerd op de Stanley Cycle Show. Het model behaalt het volgende jaar talrijke wedstrijdsuccessen, onder meer in de John O’ Groats to Lands End Trial.

1914

Royal Enfield’s eerste 2-takt motor gaat in volle productie. Als Groot-Brittannië verwikkeld raakt in de Eerste Wereldoorlog, gaat de productie van de grootste motorfiets van het bedrijf, de 770 cc V-twin met 6 pk, voorop. Tijdens de oorlog levert het bedrijf motorfietsen aan de Britse, Belgische, Franse, Amerikaanse en Russische keizerlijke legers.

1924

De voortdurende ontwikkeling resulteert in een reeks van 8 modellen, waaronder de lancering van het Sportmodel 351, de eerste Koninklijke Enfield 350 cc kopklepper-viertaktmotor met voetbediende versnelling. Ook wordt een unieke 225 cc 2-takt stap-door ‘Damesmodel’ geïntroduceerd.

1926

Er breekt een grote brand uit in de 18 hectare grote Redditch-fabriek. De eigen brandweer slaagt erin de vlammen te bestrijden die de hele fabriek dreigen te overspoelen.

1928

Royal Enfield keurt zadeltanks goed in plaats van verouderde platte tanks. Het is ook een van de eerste fabrikanten die zijn voorvorksysteem heeft veranderd van een Druid-ontwerp in een midden spiraalvork.

1930

Het decennium begint met een gevarieerde elf modellenreeks, van de 225 cc 2-takt model A tot de 976 cc V-twin model K. Er worden ook nieuwe 350 en 500 cc zijkleppen en bovenloopkleppen met dry-sump smering geproduceerd.

1932

De legendarische “Bullet” motor is geboren. Hij wordt voor het eerst tentoongesteld in november 1932 op de Olympia Motorcycle Show in Londen. Er worden drie versies geproduceerd: 250, 350 en 500 cc, allemaal met schuine ‘sloper’-motoren, dubbelwandige cilinderkoppen, voetbediende versnellingsbak en hoge compressiezuigers.

1933

Oprichtingspartner en mededirecteur Bob Walker Smith overlijdt. Zijn zoon, Majoor Frank Smith. die al een aantal jaren samen met zijn vader de volledige controle over The Enfield Cycle Company op zich neemt.

Het baanbrekende Model Z ‘Cycar’ gaat in de verkoop. Deze 148 cc 2-takt is gericht op pendelaars en heeft een volledig gesloten motor en beenschermen om de rijder te beschermen tegen de slechtste weeromstandigheden.

1936

De 500cc Bullet is radicaal veranderd met de release van het Model JF. Hij is voorzien van een rechtopstaande motor met een 4-kleppen cilinderkop. Een sportversie, met een bronzen cilinderkop, is op speciale bestelling verkrijgbaar.

1939

In 1939 werd de RB 125 ontwikkeld. Dit gebeurde in opdracht van Stokvis & Zonen uit Rotterdam. Zij gaven Royal Enfield de opdracht deze motorfiets te maken omdat zij door de Duitsers het invoerschip van DKW kwijt waren geraakt. De Nederlander Joop van Heusden was verantwoordelijk voor de RB 125 (ook bekend als Royal Baby). Toen de verkoop tijdens de oorlog tot nul daalde, werd de Royal Baby 125 verder ontwikkeld tot de Flying Flea.

1939-1945

Royal Enfield produceert tijdens de Tweede Wereldoorlog grote hoeveelheden militaire motoren, fietsen, generatoren en luchtdrukwagenvoorspellers. Het meest iconische model is de 125cc ‘Airborne’ motor die bekend staat als de Flying Flea. Deze 126cc 2-takt kan worden geladen in een speciaal vervaardigd krat met parachute en achter de vijandelijke linies worden gedropt.

1948

Het naoorlogse 350 cc Bullet-prototype, met radicale olie gedempte achtervering, wordt voorbeschikt in de Colmore Cup Trial van februari 1948. Twee Bullets maken deel uit van het zegevierende Britse Trophy team in de ISDT (International Six Days Trial) van 1948, gehouden in Italië. Hun beide rijders winnen gouden medailles.

1949

De nieuwe 350cc Bullet en 500 Twin modellen worden gelanceerd in de UK. Beide motorfietsen delen hetzelfde frame, de zwenkarm vering, de telescopische voorvorken en de versnellingsbak. 

K.R. Sundaram lanceert Madras Motors om Britse motorfietsen in India te importeren, waaronder Royal Enfields.

1952

De sterrijder van Royal Enfield, Johnny Brittain, wint de prestigieuze Scottish Six Days Trial op zijn 350 cc Bullet, HNP 331.

1955

Het bedrijf Redditch werkt samen met Madras Motors in India om ‘Enfield India’ te vormen. Er wordt begonnen met de bouw van een speciaal gebouwde fabriek in Tiruvottiyur, vlakbij Madras.

1956

De Tiruvottiyur-fabriek opent en de Bullets worden onder licentie geproduceerd. In eerste instantie worden deze machines vanuit Engeland in kitvorm verscheept en vervolgens geassembleerd in de Madras-fabriek. Tegen het einde van het jaar worden in totaal 163 Enfield India Bullets gebouwd.

1957

Johnny Brittain wint voor de tweede keer de Scottish Six Days Trial on a Bullet en eindigt ook nog eens aan de top van het Britse kampioenschap. Het 250 cc Crusader-model wordt gelanceerd in Groot-Brittannië. De motorfiets, die 13 pk produceert, is voorzien van een krachtbron waarbij de motor en versnellingsbak gebruik maken van één behuizing en dynamo met bobine-ontsteking.

1964

De iconische Continental GT café racer wordt gelanceerd met veel bijval wanneer een team van journalisten er een rijdt van John O’ Groats naar Lands End in minder dan 24 uur, inclusief 8 ronden van het Silverstone circuit. De GT is voorzien van een fiberglas racetank, een clip-on stuur, achtersets, een bochelend racezitje, een toerenteller en een swept-backuitlaat.

1967

Met nog maar twee modellen in productie aan het begin van het jaar – de 250cc Continental GT en de 736cc Interceptor – sluit Royal Enfield’s Redditch-fabriek en wordt de site verkocht aan ontwikkelaars. De productie van de Interceptor gaat door in de ondergrondse faciliteit van Enfield in Upper Westwood, vlakbij Bradford op Avon, tot de sluiting in juni 1970.

1977

Enfield India begint met de export van de 350cc Bullet naar het Verenigd Koninkrijk en Europa. De verkoop groeit snel naarmate de motor een aanhang ontwikkelt onder de liefhebbers van klassieke motoren.

1989

Een nieuwe 24 pk 500cc Bullet is uitgebracht. De motor is vooral gericht op de exportmarkten waar hij verkrijgbaar is in Classic, Deluxe en Superstar uitvoering.

1993

Enfield India produceert de eerste en enige in massa geproduceerde dieselmotor ter wereld. Deze motor staat bekend als de Enfield Diesel en maakt gebruik van een zeer zuinige 325 cc motor die in het standaard Bullet frame is ingebouwd.

1994

Fabrikant van bedrijfsvoertuigen en tractoren, The Eicher Group, neemt Enfield India Limited over. Eicher is ook een Indiaas bedrijf en is opgericht in 1948. Het hernoemt het bedrijf Royal Enfield Motors Limited.

1997

Veertig Royal Enfield motoren rijden naar Khardung La, ‘s werelds hoogst berijdbare pas. Dit gebeuren zal een voorbeeld zijn van vele epische ritten over één van de moeilijkste terreinen ter wereld en een blauwdruk vormen voor de jaarlijkse Himalaya Odyssey rit.

1999

Met behulp van de ontwerpvaardigheden van het Oostenrijkse bedrijf AVL begint de productie van een gereviseerde 350 cc motor met een volledig aluminium lean-burn kogelmotor, bekend als de A350, in een nieuwe Royal Enfield-fabriek bij Jaipur, Rajasthan.

2004

De Electra X, een export Bullet met een 500cc versie van de volledig gelegeerde lean burn motor, gaat in de verkoop. De retro-stijl ‘Bullet Machismo’ is in een TNS Autocar onderzoek beoordeeld als de ‘No.1 Cruiser’.

2005

Royal Enfield viert zijn 50ste verjaardag in India met de uitgave van de herdenkingsmodellen Thunderbird en Bullet Electra en het koffietafelboek ‘The Legend Rides On’.

2008

De Thunderbird Twinspark wordt in India gelanceerd met de nieuwe Unit Construction Engine (UCE). Royal Enfield begint met de export van de Classic, India’s eerste 500cc EFI, Euro III-conforme motorfiets, naar de Europese markten.

2009

De 500cc UCE-motor wordt gelanceerd in India. De retro-stijl Classic-versie bereikt onmiddellijk de cultstatus en de verkoop groeit snel.

2011

Royal Enfield rijders over de hele wereld worden aangemoedigd om een ritje te maken op het inaugurele ‘One Ride’ evenement. Het wordt een jaarlijkse rit, die plaatsvindt op elke eerste zondag van april, Het bedrijf verwerft 50 hectare grond in Oragadam voor zijn nieuwe fabriek. Een door de fabriek georganiseerde rit gaat voor het eerst over de Nepalese grens met ‘Tour of Nepal’.

2013

De productie begint in Oragadam, Tamil Nadu. Deze ultramoderne fabriek, met onder meer een robotverffabriek, zal de kern vormen van de toekomstige wereldwijde ambities van Royal Enfield.

Achtenveertig jaar na de ontwikkeling van zijn eerste productieracer, rolt Royal Enfield de gloednieuwe Continental GT uit. Met een cradle frame ontworpen door Harris Performance en een 535cc UCE-motor wordt deze nieuwe caféracer het uitgangspunt voor tal van custom-builds.

2014

Royal Enfield introduceert een nieuwe retailervaring in India met de opening van de first-of-its-kind exclusieve gear store in Khan Market, New Delhi.

2015

Het bedrijf neemt Harris Performance over, een gerenommeerd Brits motorontwerp- en productiebedrijf, om zijn technische en productontwerpmogelijkheden te verbeteren.

Royal Enfield North America is opgericht. Met het hoofdkantoor in Milwaukee, Wisconsin, is het de eerste directe distributiefiliaal van het bedrijf buiten India.

2016

Royal Enfield debuteert de Himalaya, de eerste adventure motorfiets van Royal Enfield. Met een volledig nieuwe 411cc SOHC-motor en vering met groot bereik is hij ontworpen om avontuurlijke rijders de juiste motorfiets te geven voor alle wegen, ook waar geen weg is.

2017

Het nieuwe Royal Enfield Technology Centre opent in Bruntingthorpe Proving Ground, vlakbij Leicester in het Verenigd Koninkrijk. Een team van meer dan 100 ingenieurs, ontwerpers en testers begint te werken aan onderzoek, ontwikkeling en productstrategie op lange termijn.

De productie begint in de derde fabriek van het bedrijf. Deze fabriek van wereldklasse is gevestigd in Vallam Vadagal, in de buurt van Chennai, en is gewijd aan de productie van Royal Enfield 350 cc-machines.

De nieuwe 650cc Royal Enfield Interceptor en de Continental GT-tweeling worden onthuld op de EICMA Motorcycle Show in Milaan, Italië, en op Rider Mania in Goa, India. Het bedrijf opent zijn eerste café, het Royal Enfield Garage Café, in Baga, Goa.

2018

De Royal Enfield Classic 500 Pegasus, een eerbetoon aan de Royal Enfield Flying Flea uit de Tweede Wereldoorlog, wordt gelanceerd in het Imperial War Museum in Duxford, UK. Beperkt tot slechts 1000 individueel genummerde motorfietsen wereldwijd, de Indiase markttoewijzing van 250 machines wordt in minder dan 3 minuten verkocht.

Cayla Riva, een 18-jarige racer uit Californië, vestigt een nieuw landelijk snelheidsrecord van 157.053 mph tijdens de Speed Week op de Bonneville Salts Flats. Haar motor, een Continental GT 650-twin, is speciaal geprepareerd voor Bonneville met S&S Cycle engine tuning en een Harris Performance-frame.

Met de ontwerpkeuzes van de 1140cc KX V-twin uit de late jaren 1930 demonstreert de 838cc KX Concept V-twin de capaciteiten van het ontwerpteam in het UK Technology Centre. Met zijn balkenvorken met een geïntegreerde koplamp en een enkelzijdige zachte achterkant is hij de ster van de show als hij op de EICMA wordt onthuld.

2019

MotoMondo, motorimporteur voor de Benelux zal vanaf januari 2019 verantwoordelijk zijn voor de vertegenwoordiging van Royal Enfield voor de gehele Benelux. Samen met Sima (importeur voor Frankrijk en de Benelux) hebben zij in 2019 de meeste Royal Enfields in Europa verkocht.